Diploma Pendidikan Pra-Sekolah (DPS)

Assalamu’alaikum wrm wbt pelajar DPS Uniti,

Laman ini disediakan khusus untuk paparan informasi selain daripada menjadi platform atau medium untuk pertukaran dan perkongsian idea sesama warga DPS dengan Ketua Program DPS, iaitu En Zakri Md Zain (sebelum ini cikgubad). Pelajar juga digalakkan mengajukan soalan atau pandangan berkaitan dengan pengajian DPS. Lagi kritis lagi baik!

Segala informasi dan idea akan dipaparkan dalam sub-laman di bawah Laman DPS ini.

Selamat  memanfaatkan ruangan ini.

546 comments on “Diploma Pendidikan Pra-Sekolah (DPS)

  1. jika kita sudah mempunyai diploma pendidikan pra sekolah…adakah boleh untuk menubuhkan sebuah nursery hanya berbekalkn diploma itu?

  2. salam Cikgu,
    Saya Man, dari KL. saya ingin meminta jasa baik cikgu untuk memberi pandangan tentang kebaikan serta ‘good side of having male teacher in early childhood education’. saya juga ingin memohon kerjasama daripada cikgu untuk mendapatkan gambaran (statistik) sebenar tentang guru lelaki di prasekolah di Malaysia terutama tentang isu dan cabaran yang dihadapi oleh mereka. apapun, usaha murni cikgu dalam memperjuangkan anak bangsa saya salute dan syabas. sekian

    • ‘Alaikasalam Mann,

      Soalan dan isu yang menarik dari sdr. Namun saya mohon maaf kerana tidak memenuhi harapan sdr kerana ia memerlukan ketelitian dan penekunan seorang pengkaji.

      Mengenai statistik guru lelaki pra-sekolah ia boleh didapati dari pihak berkuasa seperti Kementerian Pelajaran dan pengendali tadika swasta.

      Oleh kerana saya bukan dalam bidang pendidikan pra-sekolah (hanya pernah menjadi ketua program pra-sekolah utk tempoh yang singkat) tidak ada keperluan utk saya mempunyai maklumat spt itu.

      Saya percaya sdr mempunyai cukup kemampuan kendiri utk mencari maklumat seperti itu.

      Selamat mencari maklumat Man.

  3. salam cg bad, ingt ita lg x?mane gmbr kngn dgn cg bad dulu yer? cg bad ltk kt mane? nk wt kngn hehe. lama dh x follow pkmbgn bdk2 dps. rindu kt dorg semua.

    • ‘Alaikisalam cikgu Norlita,

      Saya sihat alhamdulillah. Cuma saya sedang bercuti sempena cuti sekolah sekarang. Maklumlah isteri saya guru sekolah menengah kerajaan.

      Moga cikgu juga sedang ‘enjoy’ bercuti di sisi famili ketika ini.

      Terima kasih kerana menawarkan peluang kerjaya buat pelajar saya. Namun, utk makluman cikgu pelajar saya masih belum lagi bergraduat. Paling senior baru nak masuk sem 5 sem akan datang. Tapi saya akan war2kan juga kepada pelajar saya kelak mengenai tawaran ini sbg motivasi utk mereka berjaya dalam pengajian mereka. Buat masa ini semua pelajar saya sedang bercuti sem.

      Sekali lagi saya ucapkan terima kasih kepada cikgu Norlita di atas jasa baik cikgu. InysaALlah kita akan dapat mewujudkan jaringan atau komuniti pra-sekolah yang baik suatu masa nanti. Amin

      Wassalam

    • ‘Alaikisalam Eta,

      Ingat lagi insyaALlah. Gambar tu ada di blog cikgubad yang asal (sila klik).

      Bagaimana sekarang ? Seronokkan mengajar pra-sekolah? Mar ada juga bertanya khabar dan berkongsi cerita dia yang dah jadi orang penting di PPD Batu Pahat. Ali dan Barb tak da pula dengar cerita.

      Oklah Eta. Cikgu doakan moga berjaya dalam kerjaya yang jadi pilihan Eta ni. Amin

  4. salam…
    saya nak ambil diploma pendidikan awal kanak2 julai ni…selama 2tahun setengah..
    so…
    lepas tamat diploma pendidikan awal kanak2 nnt, boleh x saya ambil ijazah pendidikan?sbb sy x berapa berminat jadi guru tadika..sy lebih berminat nak jadi guru sekolah rendah atau menengah…harap boleh bg sikit penjelasan….
    tq…

    • Salam Myra,

      Teknik pemikiran secara konvensional seperti pemikiran biasa selalunya mengajar berfikir secara simplistik atau mudah. Ia dikaitkan dengan pemikiran yang pasif dan pemikiran dalam kotak.

      Kesan pengajaran teknik berfikir secara konvensional menjadikan pelajar juga pasif, introvert, berfikir sehala, tidak kritis dan kreatif.

      Untuk membantu sdri memahami pemikiran yang berlawanan dgn konvensional atau di luar kotak, saya kongsikan dgn sdri satu bahan dari sebuah forum di internet. Cuma ia ditulis dalam bahasa Indonesia.

      “Sebuah kelas yang dipenuhi oleh murid berumur 10 tahun diminta menyelesaikan sebuah masalah, yaitu bagaimana mengatasi murid-murid yang menyebrang jalan. Banyak masukan yang diperoleh, masukan tersebut umumnya telah berhasil dijalankan ditempat lain, seperti: lampu merah, zebra cross, jaket yang memiliki warna mencolok, dan pembatasan kecepatan.

      Ide-ide ini sangat biasa dan kuno, sebenarnya itu apalah yang sudah ditunggu-tunggu oleh sang guru. Kecuali satu hal, seorang murid mengatakan kepada pihak sekolah untuk menjual semua properti sekolah termasuk gedungnya, untuk kemudian membuat kelas-kelas online. Ini adalah sesuatu yang tidak diharapkan didengar oleh sang guru.

      Ide tersebut bukan ide yang masuk akal, populer, dan bisa dijalankan, tapi saat ide tersebut diekspresikan, itu adalah satu-satunya buah pikiran independen yang dihasilkan.

      Pikiran independen tidak harus populer, tapi yang pasti itu tidak ternilai dan sangat langka. Tidak ada sesuatu hal dikoran dan ditelevisi adalah hal yang independen. Apa yang diberitakan media biasanya adalah hal-hal yang konvensional. Pemikian konvensional membuat kita maju secara teratur, tetapi pemikiran independen dapat membuat kita melompat lebih jauh.

      Secara logika, saat kita memiliki pemikiran yang dimiliki oleh orang lain, apa yang akan kita peroleh hanyalah apa yang sudah mereka dapatkan. Sudah sepantaskan nya bagi kita untuk melewati apa yang pernah dicapai oleh orang lain. Tapi untuk itu kita harus berbeda dari pemikiran konvensional.

      Ada 5 strategi untuk membangun cara pikir yang independen.

      1. Lepaskan diri anda dari sumber-sumber pemikiran konvensional
      Daripada menonton TV, bermain komputer, membaca buku, atau pergi ke perpustakaan mencari jawaban, cobalah untuk sejenak berpikir tentang diri anda. Tanpa menghilangkan keberadaan anda dari dunia, anda dapat meningkatkan kapasitas untuk berpikir secara independen dengan cara membatasi pemikiran konvensional yang anda terima. Ini berarti mengurangi media yang anda biasa konsumsi. Menjadi independen bukan berarti menentang segala hal, tapi hanya sekedar menolak status quo.

      2. Tenggelamkan diri anda pada sebuah pengalaman yang membuat anda menolak pandangan anda saat ini.
      Selain mengganti pemikiran lama dengan yang baru, cobalah cari sebuah pengalaman yang dapat menentang pemikiran anda saat ini. Pengalaman ini dapat berupa belajar sebuah kebudayaan baru atau menolak sebuah artikel. Intinya bukanlah mengikuti pemikiran yang baru, tapi coba menggangu pola pemikiran yang lama.

      3. Amati perkembangan anda dari sebuah jarak
      Meninggalkan kehidupan normal anda dapat membrikan anda kebebasan untuk melihat permasalahan dari sudut pandang berbeda. Mengamati dunia dibandingkan dengan menerima segala sesuatunya memberikan anda sebuah kedamaian pikiran. Berdiri teguh pada pendirian anda memberi anda kesempatan untuk menikmati kehidupan anda dan menjelajahi sudut pandang baru.

      4. Acaklah indera anda
      Daripada mengunjungi tempat yang sama, memakan makanan yang sama, berbicara pada orang yang sama, anda dapat secara aktif mengalami sesuatu yang baru. Banyak orang yang tetap berpegangan pada hal-hal yang telah diketahuinya dan menciptakan rasa aman. Jika anda ingin berpikir independen, segera keluar dari zona nyaman anda.

      5. Melatih ketidakpercayaan
      Tanpa menjadi seorang sinis, cobalah untuk membangun kebiasaan yang menentang cara berpikir konvensional. Kalau anda terbiasa menilai pemikiran konvensional sebagai kebenaran, cobalah kali ini menunda kebenaran tersebut sampai anda menemukan bukti bahwa itu benar. Kalau ini semua anda rasa berat, cobalah memikirkan apa yang anda dapatkan dengan berpkir independen. Bahkan sesuatu yang sangat kecil tapi independen akan memberikan manfaat kepada dunia. Anda akan melihat kesempatan dan solusi yang dicari oleh orang banyak. Nada akan memiliki keunggulan kompetitif dibandingkan para pemikir konvensional. Dan yang paling penting pemikiran anda adalah murni milik anda, bukan hasil olahan media masa.

      Berpikirlah independen dan anda akan menemukan sebuah dunia dengan banyak sekali kesempatan. Tapi jangan ambil pemikiran saya… carilah pemikiran anda sendiri.”

      Wallahu a’lam

  5. Saya cuti pun duk rumah je cikgu norlita. Lepaskan lelah dulu sebelum nak pergi jalan-jalan. Jadi tidak apa yg seronok sangat pun bila saya bercuti.

    Apapun melihat aktiviti cikgu yg banyak dan tidak surut2 tu saya jadi ‘cemburu’ pula. Cikgu Norlita memang energitic orangnya. Tahniah saya ucapkan. Sahlah pendidikan awal kanak-kanak adalah kerjaya yg secocok dengan minat dan ‘passion’ cikgu selama ini. Beruntung industri ini mendapat guru segigih cikgu Norlita.

    Tentang tawaran bantuan ikhlas dari cikgu tu insyaALlah saya akan ‘minta’ bila masanya tiba kelak. Mungkin yg terfikir sekarang ialah utk menghantar pelajar DPS Uniti buat latihan praktikal di tadika cikgu satu hari nanti.

    Cikgu Norlita teruskan usaha mendidik dan mencambahkan lagi kebaikan yg ada ke khalayak yg lebih ramai di kalangan anak-anak bangsa kita. Saya doakan cikgu Norlita berjaya.

    Amin ya rabb

  6. Wah! Seronoknya dengar org bercuti. Tiada istilah cuti dalam kerjaya saya skrg ni. Cuti sekolahlah saya paling sebok. Walaupun Tadika cuti, tapi Taska iaitu tempat asuhan anak2 dari umur 2 bulan hingga 12 tahun masih perlu di buka utk ibu2 yg bekerja. Jadi saya perlu mengisi masa anak2 yg cuti sekolah dgn aktiviti yg barfaedah. Kalau x, boleh roboh Taska saya tu dikerjakan oleh anak2 ini.

    Minggu lepas, saya bawa mereka ke Tadika utk kelas penyediaan makanan dan kelas lukisan. Dapatlah mereka makan muffin, piza, biskut, kek dan roti hasil tangan mereka sendiri. Minggu ni, aktiviti mereka hanya tertumpu pada aktivti bacaan dan penulisan. Kesian anak ini, masa cuti sekolah mereka tidak dapat menikmati aktiviti2 mcm anak2 di kampung. Di KL ni,persekitarannya adalah sangat tidak sesuai utk mereka membesar. Minggu ini pula, saya sebok sgt bermesyuarat dgn pihak Galeri Shah Alam utk persediaan hujung tahun iaitu graduation day kanak2 Tadika Seni & Kreatif yg pertama. Kami juga akan menganjurkan Pertandingan lukisan kanak2 Tadika bagi seluruh negeri selangor dan juga akan menganjurkan bengkel art and craft utk guru2 Tadika. Banyak perkara yang perlu saya bereskan. Doakanlah kejayaan saya. Jika cikgu perlukan apa2 yg mampu saya tolong, beritahu saja, Insyaalah saya akan cuba utk menolong sekadar yg saya mampu.

  7. Assalamualaikum cikgu Bad. Apa khabar? Saya harap cikgu sihat selalu ya.

    Di sini, ingin saya maklumkan jika sesiapa berminat untuk mengisi jawatan Guru Tadika di Klang Selangor iaitu Tadika Islam Bahagia.
    Sila hubungi Puan Badariah di talian 019 3855229.

    Terima kasih.

    • ‘Alaikisalam Niena,

      Pertamanya terima kasih kerana sudi menziarahi blog cikgu yang tidak sepertinya ini. Soalan sdri menjadi petanda bahawa sdri mempunyai minat dan cita-cita yang mendalam dalam bidang pendidikan pra-sekolah. Syabas saya ucapkan. Barangkali tidak ramai pelajar yang mempunyai senarai FAQs ini kerana pembelajaran yang masih kekal pasif walaupun sudah berada di tahap diploma.

      Namun cikgu ingin mohon maaf kerana cikgu sendiri tidak mempunyai pengetahuan dan maklumat yang mendalam mengenai perkara yang ditanyakan Niena. Cikgu sarankan Niena cuba layari internet yang sarat maklumat termasuk web atau blog mengenai pendidikan pra-sekolah. Seorang pakar pendidikan, Arthur Gutter mengatakan “One who learns by finding out (by himself) has sevenfold the skill of the one who learned by being told.” Pasti penemuan Niena lebih membawa makna.

      Cikgu hanya memberi jwpn ringkas terhadap soalan Niena. Setau cikgu silibus DPS kita lebih tinggi daripada PERMATA kerana tarafnya diploma. Sebagai motivasi cikgu salinkan satu maklumat penting dari laman web PERMATA.

      6. Apakah kelayakan guru-guru Pusat Anak PERMATA Negara? Guru di PAPN dikenali sebagai Pendidik PERMATA. Mereka terdiri daripada lepasan ijazah dan diploma dalam pelbagai bidang tetapi diutamakan kepada mereka yang mempunyai latar belakang Pendidikan Awal Kanak-Kanak dan Pembangunan Manusia selain daripada STPM dan SPM. Mereka kemudiaannya wajib mengikuti Kursus Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PERMATA).

      Adapun soaaln berikutnya, perbezaan wujud dari segi penganjurnya, matlamat penubuhannya samada berasaskan kebangsaan (KEMAS) atau agama (PASTI), pendekatan pengajaran, dan lain-lain.

      Soalan ketiga, PERMATA adalah projek di bawah Jab Perdana Menteri. Justeru, peruntukan dan kelebihan besar daripada kerajaan agak ketara bagi menjayakannya. Baru-baru ini PERMATA telah mendapat momentum baru apabila pihak kerajaan akan meluaskan PERMATA ke seluruh negara setelah berjalan sebagai projek pilot di beberapa tempat yg tertntu yg dipilih penaja. Jadi dengan ciri2 ‘hebat’ itu PErMATA akan ‘bersaing’ dengan KEMAS, PASTi dll.

      Akan tetapi Niena jgn bimbang sebab permintaan pendidikan pra-sekolah akan terus meningkat setiap tahun. Justeru, peluang untuk bekerja dlm bidang ini adalah cerah – samada sektor awam atau swasta.

      Harap jwpn ringkas ini memberi sedikit sbnyak gambaran ttg ‘industri’ pra-sekolah di tanah air kita.

      Wallahua’lam

      Peringgit

  8. aslmlkm ckgu bad..saya ni lpasan spm dan skrg mendapat tmpt di matrikulasi..saya mendapat tawaran belaja di upsi untuk diploma pend awal kank2..sudh menjdi cita2 sy mjdi seorg pensyarh..tetapi sy dlm dilema untuk mnrima twrn upsi ataupun trus stay di matrik…boleh x ckgu bad bg opinion dmana harus sy tuju?

  9. Salam..
    Sy berminat untuk menjadi cikgu utk tadika kemas ni…tp xtau mcm mana nak apply.
    Kalau boleh nak apply di bhgian sberang perai,pulau pinang..
    plzz help me regarding this.

  10. assalamualaikum cikgu

    disini sy ingin bertanya tentang diploma pendidikan prasekolah..adakah kos pendidikan prasekolah di uniti port dickson telah diiktiraf MQA/LAN??bgaimana peluang pekerjaan??bgaimana nk sambung ijazahdi ipta/ipts jika kos PDS tak diiktifaf MQA/LAN??

  11. Salam..cikgu bad.Saya merupakan pelajar lepasan STPM yg sudah berumur 21 tahun dan tidak pernah melanjutkan pelajarn IPTS/IPTA.Pada penghujung minggu ini,saya bakal memasuki kolej UNITI dlm bdg DPS.Namun,saya msh dalam ragu2 sama ada keputusan yang sy ambil ini adlh yang terbaik.Sy meminati bdg ini namun mendapat bantahan ahli keluarga kerana mereka berpendapat bahawa bdg ini tidak menjamin ms depan yg cerah dan hny membuang masa.Mereka ingin sy mengambil bdg yg berkaitan dgn komputer tetapi sy krg bermint.Saya telah membaca komen2 cikgu sebelum ini namun saya masih jg ragu dgn kptsn.Adkh sy perlu menolak twrn ini dan mengikuti saranan keluarga?

  12. salam cg bad..kenal x??? hehehehe student ga-3
    sebelum nak jwab exam mpw nie,saya n aida nak memohon maaf jika ada tersalah bhsa,terguris prasaan atau tdk fokus smsa PnP berlangsung…doakan kejayaan kami n kalau boleh nak tengok keputusan kumulatif kami boleh x?? hehehe
    ma’assalamah…

  13. salam cikgu,

    sy student ipgm kampus tg. ampuan afzan kuala lipis. dalam semester ini sy mempelajari ttg pembelajaran awal sains prasekolah. sy kurang faham mengenai pengintergrasian pelajaran awal sains dan penggunaan pendekatan projek dalam memperkenalkan sains kepada kanak-kanak. sudah byk kali sy cuba cari di internet dn buku. tp masih xjmpe. harap cikgu boleh bantu sy. terima kasih =)

  14. Assalamualikum cikgu bad.

    Izinkan saya menggunakan ruang ini utk respon kepada saudari Nor Afiza.

    Salam perkenalan Adik Nor Afiza. Sebagai seorang kakak dan seorang yang mempunyai sedikit pengalaman dalam pendidikan awal kanak-kanak, saya ingin bertanya kepada adik, adakah adik benar2 berminat ataupun hanya ingin mengisi ruang kosong dalam diri? Sekiranya tidak berminat utk menjadi pendidik, lebih2 lagi kanak2, usah buang masa. Sekiranya tidak tahu utk memilih kerjaya yang mana, inilah nasihat kakak.

    Kita tidak akan tahu sesuatu perkara itu, sehinggalah kita mencubanya. Adik boleh mulakan pencarian dengan membuat lawatan ke tadika2 yang berdekatan. Duduklah di Tadika tersebut sebagai sukarelawan dan bergaul mesra dengan kanak2. Cubalah selama 2 atau 3 hari. Sekiranya adik merasa tidak sabar utk berjumpa dgn kanak2 ini dan mereka juga senang dengan kehadiran adik, bermakna inilah bidang yang sesuai dengan adik.

    Pendidikan awal kanak2 ini sekarang telah mengalami perkembangan yang pesat. Peluang pekerjaan juga terbentang luas. Contohnya di Tadika saya, guru2 yg saya ambil bekerja, tidak seorang pun mempunyai kelulusan pendidikan awal kanak2. Saya ingin sekali sekiranya dapat peluang mempunyai guru dalam bidang ini. Tetapi malangnya…., saya pernah menemuduga beberapa calon, tetapi mereka terlalu takut dan tidak mempunyai keyakinan diri. Untuk pengetahuan adik, guru2 yang saya ambil bekerja, haruslah sekurang2nya mempunyai Diploma. Kerana pada saya, ilmu sangat penting. Saya tidak mahu ibubapa memandang rendah kedudukan guru tadika. Dan insyaallah saya menawarkan gaji yang setimpal dengan kelulusan yg mereka ada dengan syarat, mereka harus committed dengan tugasan yang saya berikan.

    Jangan adik merasakan bidang ini tiada masa depan. Saya sendiri menawarkan kepada guru saya yang setia dan terbaik utk menjadi pengetua dan rakan kongsi agar mereka boleh belajar utk menjadi peniaga. Ini adalah satu bidang yang sangat luas kerana pencarian ilmu itu tiada kesudahannya.

    Saya berharap respon dari saya ini dpt membantu mencari kerjaya yg paling sesuai buat adik.

    Sekian, terima kasih

  15. salam:)
    cikgu..
    saya adalah lepasan spm.
    saya telah memohon jurusan pendidikan awal knk2 di unitar.Namun,sy kurang arif dlm bidang ini.Ingin sy btanya..apakah prospek pekerjaan itu luas dlm bidang ini?selain guru tadika,apakah kerja yg boleh sy ceburi?

  16. Selamat sejahtera, ckg bad.

    Saya ingin tanya sedikit sebanyak informasi tentang program diploma pendidikan awal kanak-kanak di UPSI. Saya ingin tahu tempoh pembelajaran program ini dan kemudahan yang dapat saya peroleh jika saya telah mendapat diploma dalam program ini. Saya juga ingin tahu tentang gaji minima bagi kerjaya ini. Saya harap ckg dapat bantu saya untuk memilih program ini jikalau program pendidikan awal kanak-kanak boleh menjamin masa depan saya yang cerah.

    Terima kasih.

  17. assalamualaikum ckg bad,trima kasih atas mklmt ckg bad, mngkn dlm sbln akn dtg sy dh brda di uniti mngkti DPS .trima kasih ckg bad.

  18. Assalamualaikum cikgu Bad.

    Terima kasih atas balasan cikgu. Saya begitu teruja dgn kata-kata cikgu.

    Orang sains rupanya cikgu ni, tapi x pe, saya sendiri pun dulunya tidak pernah didedahkan dengan pendidikan awal kanak2 ini. Even I never have any kids on my own.

    Saya mula merasa terpanggil untuk mendalami ilmu ini, apabila saya melihat anak-anak saudara saya lahir ke dunia dan saya terfikir apa akan jadi pada mereka ini jika kita tersilap mewarnakan mereka. Saya rasa adalah menjadi tanggungjawab saya untuk cuba menghindarkan mereka dari anasir-anasir yang tidak diperlukan.

    Taska saya bermula dengan 6 orang anak saudara saya yang lebih kurang sama usianya dan bermula tahun 2000 saya mengikuti apa sahaja kursus perkembangan awal kanak-kanak hingga sekarang, saya masih lagi belajar. Saya rasa inilah hidup saya. Selama ini saya mencari-cari apa yang saya inginkan di dunia ini. Selepas SPM tahun 1988 saya memilih untuk melanjutkan pelajaran ke uitm dalam bidang sains kesetiusahaan tapi, saya tidak pernah bekerja sebagai setiausaha. Saya lansung tidak berminat. Saya terperangkap dalam diri saya sendiri. Saya cuma sempat bekerja sebagai kerani akaun selama 3 tahun dan selepas itu saya menjual nasi lemak dan nasi campur selama 7 tahun. Saya sangat berjaya ketika itu, namun sampai satu tahap saya merasa, ini bukan kerjaya yang saya inginkan.

    Sekarang saya bersyukur ke hadrat ilahi. Allah telah temukan apa yang saya cari selama ini, walaupun pulangannya tidak seberapa, tapi keberkatan yang Allah berikan sangat luar biasa.

    Saya meminta agar cikgu dapat menyampaikan kepada semua anak murid cikgu, jika mereka memilih bidang ini, pilihlah kerana minat. Bukan kerana kursus ini sahaja yang layak untuk mereka pohon berdasarkan kelayakan minimum 3 kredit.
    Usah buang masa jika ini bukan bidang mereka. Jika masih mencari apakah kerjaya yang ingin mereka ceburi, buatlah semua kerja dengan ikhlas dan bersungguh, insaallah pasti Allah akan tunjukkan jalan yang terbaik untuk kita.

    Sekian terima kasih

  19. Assalamualaikum cikgu Bad.
    Izin kan saya perkenalkan diri, Saya Norlita Abu Seman, seorang pengusaha Taska dan Tadika sejak 8 tahun yang lalu. Bermula Januari 2009, saya telah pun menubuhkan sebuah tadika iaitu, Tadika Seni & Kreatif. Ianya adalah tadika yang menjalankan 80% aktiviti pembelajarannya berteraskan seni, iaitu seni visual, seni persembahan, seni hiasan, kraf, origami, jahitan dll. Saya banyak menggunakan kaedah stimulasi dalam setiap aktiviti yang dijalankan.

    Saya sangat berharap masa akan datang, kita akan dapat bertukar-tukar pandangan mengenai pendidikan awal kanak-kanak ini.

    Sekian, terima kasih

    • assalamualaikum????????//puan norlitta,,,saya majdiah bt hashim,,,,saya sekarang ini sedang mengajar disalah sebuah tadika swasta,,,saya berminat utk menyambung dalam bidang pendidikan pra sekolah,,,,tapi saya ragu2,,,krn saya hanya mempunyai 2 kredit,,,,,tapi thn nie saya cuba mengambil kertas elektif,,,,,bukan teras,,,,,saya rasa macam putus asa,,,,,,kalu boleh puan berikan no tel puan utk saya hubungi,,terima kasih

      • Wa’alaikum salam Majdiah,

        Mohon sdri merujuk terus kpd Pn Norlita sendiri utk tujuan yg dimaksudkan kerana blog ini tidak dipautkan kepada laman sosial beliau atau tadika beliau.

        Harap maaf dan maklum.

  20. Syukran ckg bad,akalau sy dpt sy nk wat pnjmn MARA ,dlm syrt2 MARA dia nk srt twrn,mn sy nk dpt srt twrn 2?pas 2 cmne nk wat krngn cm yg MARA mntk ,bleh x ckg bad bg cnth sy x de pnglmn, adk brdk yg lain x pki MARA , so x de yg tau,maaf mnyshkn ckg , bleh ckg bg nmbr h/p sesape yg sy blek cntct utk brtnya psal srt twrn 2? maaf pasal bnyk sngt tnya .

  21. Syukran ya ckg bad,masalah nye saya x tau sape yg call saya,dkt syrt pnjmn MARA 2 dia nk srt twrn&krngn mngnai prihl diri sndiri.1st sy nk tnya kan dia hbngi sy dgn call cmne nk ada srt twrn dan cmne nk buat krngn tu sy x der pnglmn,tq ckg bad utk mklm bls ckg .sukran jazilan ya ustaz.

  22. assalamualaikum ckg bad, saya plaja lpsn spm 2008,bbrpa hr yg lalu ada pihakdari uniti mbrthu sy yg sy dtwrkn DPS ,bgmn dngn tmpt tnggl,pngnktndi uniti? andakata sy ditrima di uniti, bgmn dgn yuran pngjian ?sy dh pnng nk fkr, dan sy dbrthu agr prgi ke pssawam sg besar ,mngkn tklmt dari uniti,tapi dia kata wang prmhnn sbnyk 100 rnggt biar btl!!! ok lah sampai sini je dulu, sy hrp ckg bad dpt reply dan trngkn semua mngenai pngmbln plajar di uniti, & syrt2nyer.

  23. Assalamualaikum WBT

    Cikgu Bad,saya merupakan pelajar lepasan SPM/V yang sdh berumur 20 tahun tetapi tidak pernah melanjutkan di mana2 tmpt pgajian lagi. Hari ini sy masuk ke web Kolej Uniti dan akhirnya berminat utk memohon dalam diploma pendidikan Prasekolah. Saya telah membuat permohonan online dan skrg sdg menunggu panggilan tawaran.Tapi,apa yang mengelirukan sy,sy juga berminat dalam bidang psikologi dan telah mendapat tawaran dr Kolej di selangor dlm Dploma psikologi. Saya buntu sgt kerana dua2 bidang tersebut mpunyai byk kebaikan dan juga kekurangan. Jadi sy mahu menanyakan pendapat Cikgu Bad?dan jikalau sy mengambil Dip Pnddikan prasekolah,adakah degree sy blh memohon degree dlm psikologi pula?

  24. assalamualaikum..hai cikgu bad…saya ex student uniti pada jun 2007..masa tu saya amik pra perdagangan..dah habis pun 1 sem…tapi kan result exam saya tak amik lagi la…saya leh x amik result 2 skg or akan datang..ataupun cousin sy yang blaja kat cna amikkan

  25. salam,
    cikgu,persoalan saya sama dengan persoalan azira,myra dan victoria..
    maaf kerana saya masih x faham bahan/ulasan yg cikgu beri..
    boleh x kalau cikgu beri maksud teknik berfikir secara konvensional?????

  26. Hai Victoria, Azira dan juga yang lain,

    Soalan sdri berdua pernah saya jawab pada 16 Januari lalu untuk seorang pembaca blog saya iaitu sdri Myra. Mungkin sdri berdua dari program yang sama.

    Pemikiran konvensional adalah tidak lagi sesuai untuk sebuah masyarakat moden. Ia menyekat kreativiti dan menumpulkan kekuatan pemikiran yang kritis terhadap sebarang idea baru.

    Untuk penelitian lanjut saya salin semula jawapan saya kepada sdri Myra untuk pemahaman sdri berdua pula.

    Cuba aplikasikan pemahaman sdri terhadap bahan berikut untuk menjawab soalan sdri.

    Moga ia membantu.

    ————-
    Salam Myra,

    Teknik pemikiran secara konvensional seperti pemikiran biasa selalunya mengajar berfikir secara simplistik atau mudah. Ia dikaitkan dengan pemikiran yang pasif dan pemikiran dalam kotak.

    Kesan pengajaran teknik berfikir secara konvensional menjadikan pelajar juga pasif, introvert, berfikir sehala, tidak kritis dan kreatif.

    Untuk membantu sdri memahami pemikiran yang berlawanan dgn konvensional atau di luar kotak, saya kongsikan dgn sdri satu bahan dari sebuah forum di internet. Cuma ia ditulis dalam bahasa Indonesia.

    “Sebuah kelas yang dipenuhi oleh murid berumur 10 tahun diminta menyelesaikan sebuah masalah, yaitu bagaimana mengatasi murid-murid yang menyebrang jalan. Banyak masukan yang diperoleh, masukan tersebut umumnya telah berhasil dijalankan ditempat lain, seperti: lampu merah, zebra cross, jaket yang memiliki warna mencolok, dan pembatasan kecepatan.

    Ide-ide ini sangat biasa dan kuno, sebenarnya itu apalah yang sudah ditunggu-tunggu oleh sang guru. Kecuali satu hal, seorang murid mengatakan kepada pihak sekolah untuk menjual semua properti sekolah termasuk gedungnya, untuk kemudian membuat kelas-kelas online. Ini adalah sesuatu yang tidak diharapkan didengar oleh sang guru.

    Ide tersebut bukan ide yang masuk akal, populer, dan bisa dijalankan, tapi saat ide tersebut diekspresikan, itu adalah satu-satunya buah pikiran independen yang dihasilkan.

    Pikiran independen tidak harus populer, tapi yang pasti itu tidak ternilai dan sangat langka. Tidak ada sesuatu hal dikoran dan ditelevisi adalah hal yang independen. Apa yang diberitakan media biasanya adalah hal-hal yang konvensional. Pemikian konvensional membuat kita maju secara teratur, tetapi pemikiran independen dapat membuat kita melompat lebih jauh.

    Secara logika, saat kita memiliki pemikiran yang dimiliki oleh orang lain, apa yang akan kita peroleh hanyalah apa yang sudah mereka dapatkan. Sudah sepantaskan nya bagi kita untuk melewati apa yang pernah dicapai oleh orang lain. Tapi untuk itu kita harus berbeda dari pemikiran konvensional.

    Ada 5 strategi untuk membangun cara pikir yang independen.

    1. Lepaskan diri anda dari sumber-sumber pemikiran konvensional
    Daripada menonton TV, bermain komputer, membaca buku, atau pergi ke perpustakaan mencari jawaban, cobalah untuk sejenak berpikir tentang diri anda. Tanpa menghilangkan keberadaan anda dari dunia, anda dapat meningkatkan kapasitas untuk berpikir secara independen dengan cara membatasi pemikiran konvensional yang anda terima. Ini berarti mengurangi media yang anda biasa konsumsi. Menjadi independen bukan berarti menentang segala hal, tapi hanya sekedar menolak status quo.

    2. Tenggelamkan diri anda pada sebuah pengalaman yang membuat anda menolak pandangan anda saat ini.
    Selain mengganti pemikiran lama dengan yang baru, cobalah cari sebuah pengalaman yang dapat menentang pemikiran anda saat ini. Pengalaman ini dapat berupa belajar sebuah kebudayaan baru atau menolak sebuah artikel. Intinya bukanlah mengikuti pemikiran yang baru, tapi coba menggangu pola pemikiran yang lama.

    3. Amati perkembangan anda dari sebuah jarak
    Meninggalkan kehidupan normal anda dapat membrikan anda kebebasan untuk melihat permasalahan dari sudut pandang berbeda. Mengamati dunia dibandingkan dengan menerima segala sesuatunya memberikan anda sebuah kedamaian pikiran. Berdiri teguh pada pendirian anda memberi anda kesempatan untuk menikmati kehidupan anda dan menjelajahi sudut pandang baru.

    4. Acaklah indera anda
    Daripada mengunjungi tempat yang sama, memakan makanan yang sama, berbicara pada orang yang sama, anda dapat secara aktif mengalami sesuatu yang baru. Banyak orang yang tetap berpegangan pada hal-hal yang telah diketahuinya dan menciptakan rasa aman. Jika anda ingin berpikir independen, segera keluar dari zona nyaman anda.

    5. Melatih ketidakpercayaan
    Tanpa menjadi seorang sinis, cobalah untuk membangun kebiasaan yang menentang cara berpikir konvensional. Kalau anda terbiasa menilai pemikiran konvensional sebagai kebenaran, cobalah kali ini menunda kebenaran tersebut sampai anda menemukan bukti bahwa itu benar. Kalau ini semua anda rasa berat, cobalah memikirkan apa yang anda dapatkan dengan berpkir independen. Bahkan sesuatu yang sangat kecil tapi independen akan memberikan manfaat kepada dunia. Anda akan melihat kesempatan dan solusi yang dicari oleh orang banyak. Nada akan memiliki keunggulan kompetitif dibandingkan para pemikir konvensional. Dan yang paling penting pemikiran anda adalah murni milik anda, bukan hasil olahan media masa.

    Berpikirlah independen dan anda akan menemukan sebuah dunia dengan banyak sekali kesempatan. Tapi jangan ambil pemikiran saya… carilah pemikiran anda sendiri.”

    Wallahu a’lam

  27. hello cikgu…
    need help on my assignment. i really don,t have any idea about it. may i ask your kindness to help me.
    my assignmen is: bincangkan teknik-teknik berfikir decara konvesional dan kesannya kepada kanak-kanak pra-sekolah.

  28. salam cikgu…saya mempunyai persoalan di sini..
    apakah konsep dan kepentingan pendekatan projek dalam prasekolah?selain itu, bagaimana untuk merancang dan melaksanakan pendekatan projek tersebut?

    terima kasih cikgu..=)

  29. salam .. cikgu bad

    izinkan saya respon sdikit persoalan yang ditujukan oleh k.umi berkenaan pendidikan prasekolah. sy adalah guru prasekolah yg baru mengajar selama 2 thn di salah sebuah sekolah kebangsaan. sy merupakan pemegang diploma pendidikan prasekolah di bawah KPM (KPLI). mgkin bagi pelajar lepasan KPLI tiada masalah tentang penempatan kerana biasanya selepas tamat pengajian selama setahun di maktab akan terus dipostingkan. Dalam konteks adik k.umi, sy sarankan supaya beliau terus menyambung pelajaran ke peringkat 1st degree setelah tamat diploma kerana saya yakin peluang yg cukup luas dalam bidang ini. smasa di maktab hanya 10 pelajar lelaki yg mengmbil jurusan prasekolah termasuk saya. Tetapi melihat perkembangan terkini saya yakin akan lebih ramai kaum adam yg akan memasuki ‘pasaran’ prasekolah di tahun-tahun mendatang. Bagi saya, bidang prasekolah mempunyai prospek kerjaya yang sangat cerah terutamanya bagi kami golongan lelaki. Tidak dinafikan, ramai yang terkejut bila mendengar guru lelaki mengajar di prasekolah (persepsi rakyat malaysia bahawa guru prasekolah adalah guru perempuan). Sedangkan di UK atau US guru lelaki mengajar kanak-kanak preschool bukanlah perkara asing. Malahan guru yg mengajar prasekolah di sana bergelar doktor dan profesor. Ini menunjukkan bahawa betapa pentingnya pendidikan awal kanak-kanak ini. Sy sendiri mempunyai perancangan untuk menyambung pelajaran ke peringkat Master sekiranya diizinkan Tuhan insyaAllah.
    http://my-prasekolah.blogspot.com

  30. salam.. kepada k.umi..

    saya merupakan guru prasekolah yg tlh mengajar di prasekolah selama 2thn. utk pgthuan k.umi sy pemegang diploma pendidikan prasekolah di bawah kementerian pendidikan (KPLI). smasa di maktab terdapat lebih kurang 10 pelajar lelaki termasuk sy dan sy yakin lebih ramai lagi guru prasekolah dalam kalangan lelaki akan memasuki ‘pasaran’ dalam tahun-tahun mendatang. Bidang ini terbuka luas terutamanya bagi lelaki kerana amat jarang sekali kita dengar guru lelaki mengajar di prasekolah (terutamanya di Malaysia) sedangkan di UK dan US guru prasekolah (preschool) lelaki bukan perkara asing. Dan di negara barat, pendidikan awal kanak-kanak adalah sangat penting, tidak hairanlah guru yg mengajar di prasekolah di sana bergelar doktor dan profesor. Untuk membina sebuah bangunan yang kukuh, jurutera akan memastikan ‘Foundation’ bangunan itu kukuh.. justeru, dalam pendidikan awal kanak-kanak guru prasekolah adalah ‘jurutera’ yg memberikan asas pendidikan yg kukuh kepada kanak-kanak prasekolah ini bagi melahirkan insan yg cemerlang dari segi akhlak dan peribadinya.
    wassalam..

    http://my-prasekolah.blogspot.com

  31. assalamualaikum…cikgu,sy nak tanya apa itu teknik berfikir secara konvesional?klu boleh sy mahu cikgu terangkan secara menyeluruh.sebab sy langsung x faham

  32. Hai Luna,

    Tahniah kerana wlpn dikekang oleh rutin kerja sdri masih berminat utk belajar dalam bidang pendidikan awal kanak2. Menyedari kekangan seperti ini IPTA ada menawarkan program yg agak fleksibel utk mereka (para eksekutif) mengikutinya. Contohnya program sarjana kejuruteraan eksekutif seperti yg pernah ditawarkan UKM satu masa dulu. Kelasnya di hujung minggu. Itu dulu sekarang saya tidak pula pasti.

    Namun saya percaya prinsip dan kaedah Diploma Eksekutif Pendidikan Awal Kanak2 UUM ini juga tidak jauh berbeza drpd program eksekutif lain kerana sasarannya sama iaitu mereka yg telah bekerja.

    Saya tidak dapat menjawab sama ada kursus diploma tersebut diiktiraf MQA atau tidak. Sdr perlu merujuk sendiri kpd UUM atau MQA sendiri (boleh semak di laman web MQA).

    Samada kelulusan diploma ini boleh digunakan sebagai kelayakan asas utk ke peringkat ijazah ia bergantung kpd kelulusan oleh MQA – akreditasi penuh. Tanpanya peluang itu sifar atau tipis.

    Wallahua’lam

  33. salam…..

    saya ingin tahu cikgu mengajar dimana sekarang?????
    adakah soalan untuk pelajar cikgu sama dengan soalan kami di unisel????

  34. salam…

    cikgu,,,apa pendapat cikgu tentang usahawan yang menubuhkan tadika pra sekolah????adakah dia berjaya hanya dengan menggunakan pemikiran kritis dan kreatif??

    maaflah myra bertanya lagi….:)

  35. assalamualaikum……
    cikgu,saya dibah….saya ingin tahu bagaimanakah proses membuat keputusan secara kreatif dan kritis dapat membantu keusahawanan pra-sekolah??

  36. cikgu,,,apa pandangan cikgu dengan teknik-teknik berfikir secara konvensional????apa pulak kesan pemikiran tersebut kepada kanak-kanak pra sekolah????

  37. Askum cikgu, adakah bakal guru PERMATA belajar sama silibus dengan kami pelajar Dip perguruan pra sekolah? dan apakah perbezaan d antara PERMATA, KEMAS, PERPADUAN , PASTI dan lain2 tabika swasta ?
    adakah PERMATA lbh releven utk kanak2 nt n adakah ia menjadi pilihan utama ibu bapa?

    Sekian, terima kasih

  38. SALAM,CIKGU BAGAIMANA DENGAN KELULUSAN MQA PADA KURSUS DIPLOMA PENDIDIKAN PRA SEKOLAH,LAGI SATU, SAYA NAK BERTANYA PADA CIKGU..URM SAYA RASA BILANGAN PELAJAR TERLALU RAMAI DAN SAYA MEMINTA CIKGU MEMECAHKAN KAMI DPS SEM 2 KEPADA BEBERAPA KUMPULAN SEPERTI DPS SEM MEI 2008,SAYA RASA INI UNTUK KEBAIKAN PELAJAR DPS SEM 2,DAN MEMBUAT KELAS DALAM BILANGAN PELAJAR YANG SEDIKIT….

  39. Assalamualaikum Cikgu,

    Saya bukanlah seorang pelajar UNITI, namun saya mempunyai seorang adik yang baru mendaftar Diploma Pendidikan Pra Sekolah di UNISEL baru-baru ini.
    Saya cuba mencari-cari apa sebenarnya pendidikan pra sekolah ni. Apa yang saya tahu, ia berkaitan pendidikan kanak-kanak yang berumur 6 tahun yang pembelajaran mereka seperti tadika tapi bertempat di dalam kawasan sekolah rendah. Kerana sekolah berhampiran tempat tinggal saya ada Pra Sekolah tapi kemasukannya terhad kepada kanak-kanak dari keluarga yang berpendapatan kurang RM2000.00.
    Saya yakin Cikgu seorang yang berpengalaman luas dalam bidang Pendidikan Pra Sekolah. jadi di sini saya hanya ingin mengetahui masa depan atau pun prospek kerjaya bagi pemegang Diploma Pendidikan Pra Sekolah ini. Hal ini memandangkan adik saya seorang lelaki dan bidang ini bukanlah pilihan utamanya. namun kami memberi galakan kepada beliau untuk meneruskan bidang tersebut.
    Adakah mereka boleh mendaftar dengan kementerian pendidikan dan boleh memperolehi benefit yang sama seperti kakitangan perguruan yang lain.
    Adakah mereka perlu mendaftar dengan kementerian pendidikan dan akan dihantar posting ke mana-mana mengikut kementerian.
    Mungkin melalui pandangan dari pihak Cikgu saya dapat memberi lebih motivasi kepada beliau untuk meneruskan kerjaya dalam bidang tersebut.
    Pandangan cikgu amat saya harapkan

    Terima kasih.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s